در این بخش، گفتارهایی منتشر می‌شود که هدف آن بررسی، پژوهش و ژرف نگری در مبحث ایمیل سرور است. مباحث پیش رو به کوشش کارشناسان پردیس میل با رویکرد آموزشی است که محقق از یافته ها و نتایج پروژه‌های انجام گرفته می‌باشد.

معرفی Exchange Server 2019

در کنفرانس Ignite 2017، مایکروسافت در مورد برنامه خود جهت معرفی نسخه جدید ایمیل سرور بومی خود یعنی Microsoft Exchange Server سخن گفت و نام آن را Microsoft Exchange Server 2019 اعلام کرد. تیم فنی و تخصصی پردیس میل شما را در جریان آخرین اتفاقات در گستره پهناور فناوری اطلاعات قرار می‌دهد و به مدیران شبکه در جهت نصب و راه اندازی ایمیل سرور، پشتیبانی ایمیل سرور، مهاجرت به Exchange و ارتقای ایمیل سرور یاری می‌رساند.

در این مقاله همراه با مهندس اصغر سلیمانی با این ایمیل سرور بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرکت پردیس میل مجرینصب و راه اندازی ایمیل سرور، پشتیبانی ایمیل سرور، ارتقای ایمیل سرورو مهاجرت به Exchange می‌باشد.

نسخه نمایشی از Exchange Server 2019 در اواسط سال 2018 ارائه خواهد شد و نسخه اولیه آن در نیمه دوم سال 2018 عرضه خواهد شد. این روال بر اساس نحوه عرضه این محصول توسط مایکروسافت که هر سه سال یکبار بود می باشد. Exchange Server 2016 در اواخر سال 2015 عرضه و Exchange Server 2013 در اواخر 2012، همچنین Exchange Server 2010 در اواخر سال 2009 عرضه شد.

exchange server 2019

توسعه دهندگان Exchange Server فیچرهای جدید را ابتدا در Exchange Server Online پیاده سازی می کنند و سپس راهی برای انتقال آن فیچرها به Exchange Server لوکال یا on-premises Exchange پیدا می کنند. این پروسه از طریق فایلهای آپدیت یا همان Cumulative Update ها انجام می شود.

گرچه مایکروسافت سخنرانی خاصی در مورد Exchange Server 2019 انجام نداد اما این جلوی حدس زدن ما از اینکه چه ویژگی های به Exchange 2019 اضافه شده است را نخواهد گرفت. پیش بینی ها بر اساس مناطقی است که در اسلاید بالا به آن اشاره شده، برخی مفروضات، الگوهای پیشین و امکان اضافه کردن قابلیت های Cloud به نسخه on-premises یا همان نسخه لوکال Exchange Server. همانطور که در شوخی ها گفته می شد Exchange 2019 خیلی شبیه به Exchange 2013 SP2 بود، پس بنابراین Exchange 2019 شبیه Exchange 2013 SP3 خواهد شد.

در این مرحله موارد ذیل از Exchange 2019 انتظار می رود:

  • حداقل نیازمندی سیستم عامل و اکتیودایرکتوری بر اساس نسخه هایی می باشد که از پشتیبانی مایکروسافت خارج نشده است که احتمالاً ویندوز سرور 2012 خواهد بود. اگر نسخه RTM قبل از اکتبر 2018 (مهر 1397) عرضه شود پس در اواخر پشتیبانی از ویندوز سرور 2012 خواهد بود و اگر دیرتر از آن عرضه شود احتمالا سیستم عامل حداقل به ویندوز سرور 2016 تبدیل شود.
  • فیچرهایی که در Exchange Server 2016 منسوخ شده بودند در Exchange 2019 به طور کامل حذف خواهند شد. برای مثال قابلیت RPC over HTTP که با پروتکل ارتقاء یافته MAPIhttp جایگزین شد. در حالی که MAPIhttp از طریق کلیه کلاینتهای اوتلوک پشتیبانی می شود و تحت پشتیبانی اصلی مایکروسافت نیز می باشد دیگر نیازی به باقی ماندن RPC-over-HTTP در Server-side نمی باشد. و این احتمالا به معنی حذف Outlook anywhere نیز خواهد بود چرا که MAPI Virtual Directory این نقش را ایفا خواهد نمود.
  • حداقل نسخه اوتلوک که امکان اتصال به Exchange Server 2019 را خواهد داشت، نسخه 2013 و بعد از آن خواهد بود. احتمالاً زمانی که نسخه RTM از Exchange Server 2019 به بازار عرضه شود، آفیس 2013 از پشتیبانی مرکزی مایکروسافت خارج خواهد شد. اما این جالب نخواهد بود که به واسطه ترغیب کاربران به مهاجرت به نسخه جدید آفیس، پشتیبانی Exchange 2019 از آفیس 2013 حذف شود. اما احتمالا آفیس 2019 دیرتر عرضه خواهد شد بنابراین به احتمال زیاد تا پایان Exchange Server 2019 از آفیس 2013 پشتیبانی می شود.
  • Outlook on the Web یا OWA به جدیدترین نسخه ای که در Exchange Server آنلاین در حال استفاده می باشد ارتقاء می باشد اما در این زمان نیز Exchange Server آنلاین تکامل بیشتری پیدا می کند که در Exchange 2019 شاهد آن نخواهیم بود.
  • مایکروسافت فشار بیشتری بر ارتقاء پرفورمنس موتور دیتابیس ها خواهد گذاشت. در Exchange Server 2016 شاهد افزایش پرفورمنس جستجو و IOPS بودیم.
  • معماری سرور همچنان مانند قبل باقی خواهد ماند. Database Availability Group همانند همان مدلی که در Exchange Server 2010 ایجاد شد و Exchange Server آنلاین می باشد، باقی می ماند، Edge Transport نیز مانند قبل وجود خواهد داشت.
  • توسعه پذیری Public Folder در این نسخه افزایش خواهد یافت (گرچه میزانی که در نسخه های فعلی می باشد کافی ست) اما برای پیش بینی آینده این مقدار افزایش می یابد.
  • چالش های مربوط به نصب یا فعالیت نسخه های مختلف به صورت هیبریدی (نظیر به اشتراک گذاری تقویم، دسترسی میل باکس، تفویض یا Delegate و ...) مانند قبل رو به بهبودی خواهد رفت.
  • مهاجرت به Exchange 2019 به صورت یکپارچه می شود همانطوری که این اتفاق را در Exchange 2013 و Exchange 2016 داشتیم.

خبرهای مربوط به Exchange Server 2019 به ما نشان می دهد که مایکروسافت در کنار ارتقای سرویس آنلاین خود  همچنان در جهت بهبود ظرفیت Exchange Server لوکال برنامه دارد.

 

تهیه و تنظیم مقاله توسط مهندس اصغر سلیمانی

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت پردیس میل محفوظ می‌باشد.
No Internet Connection